Sunday 8 June 2014

Maklumkan tahap kesihatan anda

Salam semuanya..... entri kali ni saya nak berpesan sedikit dekat bakal bakal customer atau bakal pengguna Produk Shaklee. Ini penting utk mengelakkan masalah di kemudian hari. Mudah utk korang, mudah juga utk saya utk mencadangkan produk apa yg sesuai... ok.....:-)

Sepanjang saya mula berkongsi tentang kebaikan product Shaklee, rasanya dah  masuk  setahun  lah....,pelbagai jenis penyakit juga yang saya temui. Common illness seperti kencing manis,darah tinggi dan obesiti. Ada juga penyakit yang first time saya dengar seperti Systemic Lupus Erythematosus (SLE), Thalasemia, Hyperthyroid, Hipothyroid. Ada juga penyakit kulit seperti Milia.


Entri  ni bukan untuk memperkenalkan supplemen yang sesuai bagi penyakit-penyakit di atas tapi lebih kepada peringatan mesra kepada anda yang ingin mendapatkan panduan / konsultasi produk daripada saya supaya menyatakan dengan TERANG DAN NYATA jika anda mempunyai sebarang penyakit yang perlu saya ketahui.

Selalunya saya akan bertanya jika ada masalah kesihatan, tapi terkadang tu saya terlepas pandang juga....Walaupun Shaklee adalah sejenis SUPPLIMENT dan bukannya ubat, namun ada sesetengah penyakit yang tidak boleh mengambil supplemen tertentu kerana ia boleh memudaratkan diri atau menyebabkan punca penyakit anda akan menjadi aktif.

Antara supplement yang tidak boleh diambil bagi peyakit-penyakit berikut ( hasil carian dari google dan beberapa blog kesihatan yang lain ) semuanya dihujung jari kan.. hehehe. :-p

Ok...Ni Meh saya Highlight TIDAK BOLEH 

Hyperthyroid – Tidak boleh mengambil Vitalea kerana di dalamnya terdapat IODIN. Pesakit hyperthyroid tidak digalakkan untuk mengambil iodine kerana kandungan iodine di dalam darah sudah tinggi. Kalau ambil iodine, makin tinggi la paras iodine kan??

SLE – Tidak boleh mengambil Alfalfa dan juga Vitalea. Walaupun di dalam vitalea hanya terdapat sedikit alfalfa powder, namun tidak disarankan apatah lagi jika anda sedang mengandung. Jika mahu juga mengambil Vitalea, perlu dapatkan konsultasi daripada doktor bertauliah.

G6PD – Tidak boleh mengambil ALFALFA kerana ALFALFA kaya dengan Vitamin K. Bagi anda yang mempunyai masalah ini, set penyusuan yang disarankan adalah Esp, B complex, Ostematrix, Vitalea dan Sustained Released Vit. C


Thalasemia – Tidak boleh mengambil Vitalea kerana ianya telah diformulasi dengan IRON. Pesakit thalasemia perlu cut-off pengambilan Iron kerana jika berlebihan boleh memudaratkan diri sehingga perlu melalui proses pemindahan darah.. Jika anda mengandung, sila dapatkan nasihat daripada doktor bertauliah.

Jika anda ingin mencarikan supplement untuk ibu bapa anda juga perlu diterangkan dengan secara terperinci tau.Saya bukanlah doktor yang bertauliah dan perkongsian di blog ini pun berdasarkan pengalaman, pembacaan dan juga testimoni pengguna. Jadi saya tidak mahu produk SHAKLEE disalahkan jika anda tidak mendapat kesan yang diharapkan sedangkan mungkin silap saya yang tidak memberikan konsultasi secara terperinci.

No comments:

Post a Comment