Tuesday, 10 February 2015

{Info Kesihatan} Kesan Kekurangan Kolagen


Tahu tak macam mana yang dikatakan kesan kekurangan kolagen dalam badan kita nie, tanda-tanda yang ketara dan mudah sangat nak kesan. Pertama kulit muka dah nampak kedut-kedut atau garis-garis halus, baisa di tepi atau bawah mata... Haaaa...cer gie check, cer gie check....jangan tau belek muka depan cermin tengok cantiknya make-up jer. Telek betul-betul... (^_^)






Jika anda berusia 25 tahun dan ke atas, risiko kekurangan atau kehilangan kolagen dalam badan sangat tinggi. So kalau kita ni jenis yang kurang jaga kesihatan dan pemakanan, selalu terdedah kepada pencemaran dan radikal bebas yang menyerang tubuh, mungkin menyebabkan kadar kehilangan kolagen juga semakin tinggi. Itulah yang selalu berlaku pada mereka yang nampak lebih tua daripada usia sebenar.


TANDA-TANDA KEKURANGAN KOLAGEN




Rambut menjadi kering, bercabang di hujung, serta keguguran rambut. Kesihatan rambut dan folikel rambut adalah berkait dengan kolagen. Kekurangan kolagen akan melemahkan rambut dan folikel rambut dan mengakibatkan keguguran rambut.
Munculnya tanda penuaan seperti garisan halus pada kulit wajah, kulit dan otot semakin mengendur serta liang roma semakin membesar
Kulit muka kelihatan kusam, berjeragat, berpigmentasi, liang pori-pori juga terbuka
Kuku mudah pecah dan rapuh, rosak dan kekuningan, berbintik-bintik putih.
Otot-otot payudara dan punggung mula kendur
Kulit semakin hilang keanjalan, lebih kering dan kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.
Penglihatan semakin merosot (rabun)Oleh kerana kolagen adalah komponen utama kornea, kekurangan kolagen akan menyebabkan kemerosotan penglihatan.
Mempunyai masalah kardiovaskular akibat kurangnya keanjalan salur darah.
Mempunyai masalah sendi, arthritis atau osteoporosis. Kolagen adalah unsur utama dalam sendi dan struktur tulang untuk mengekalkan aktiviti biasa tulang, sendi, ligamen dan urat. Kekurangan kolagen akan mengakibatkan penyakit sendi, arthritis & osteoporosis.
Gusi mudah berdarah, gusi mengendur hingga boleh dilihat akar gigi.
Kelihatan lingkaran gelap pada mata (mata panda..hehe), terdapat pengumpulan lemak kecil berwarna kuning pada bahagian putih mata..

ok, dah tahukan tanda kekurangan kolagen pada tubuh badan masing-masing? Dan kenapa kita perlukan kolagen. Orang perempuan terutamanya sangat takut jadi TUA sebelum USIAsebenarnya. Kalu nak cantik pun sangat perlu terutama bagi yang dah berumah tangga. Cantik kerana suami dapat pahala tau. Takkan ler usia muda lagi tapi muka dah macam makcik-makcik plak. Laki tengok pun serabut dia. hehehehe....Jangan biarkan anda berada di dalamzone BAHAYA. sebab apa lelaki nie dia bleh cari lain dan pantang tengok orang perempuan cantik. Haaa....sila sedar diri kita dari sekarang. belum terlambat lagi ok.


Sempena hujung tahun nie, Shaklee bagi promosi Collagen Powder beli 3 FREE 1!Haaa...nie last offer tau, lepas nie stok collagen pun dah tak de, sebab nak buat new register. ambil masa setahun gak nak ada balik. Sooo....jangan lepaskan peluang nie yea. (^_^)