Sunday, 11 October 2015

Minyak Ikan Vs Omega 3

KORANG TAHU TAK!!

Minyak ikan berasal dari jaringan pada jenis ikan tertentu yang berminyak. Minyak ikan mengandung asam lemak omega-3, eicosapentaenoic acid (EPA), dan docosahexaenoic acid (DHA), yang merupakan prekursor untuk eicosanoids yang bisa mengurangi peradangan di seluruh tubuh. Beberapa ikan kecil tertentu mendapatkan minyak ikan dari hasil memakan ganggang mikro (microalgae) yang memproduksi asam lemak tersebut.


Beberapa penelitian menunjukkan bahwa kadar DHA dan EPA dalam ikan atau suplemen minyak ikan memiliki banyak manfaat, diantaranya :

  1. Menurunkan kadar trigliserida 
  2. Memperlambat pembentukan plak pada pembuluh darah 
  3. Menurunkan tekanan darah 
  4. Mengurangi risiko serangan jantung dan stroke pada orang yang diketahui menderita penyakit jantung 
  5. Menjaga kulit terlihat lebih muda 
  6. Meningkatkan fungsi otak 
  7. Mencegah dan menunda demensia. 
  8. Anti peradangan 
  9. Melebarkan pembuluh arteri dan vena 
  10. Mengurangkan risiko pembentukan plak aerosklerosis pada dinding saluran darah yang menyebabkan pengerasan. 
  11. Mengurangkan risiko darah beku 
  12. Mengurangkan risiko mendapat serangan Angin Ahmar sama ada jenis ischemia ataupun haemorrhagic 
  13. Mengurangkan risiko mendapat penyakit darah tinggi 
  14. Bagus untuk perkembangan otak bayi dan kanak-kanak dari penyusuan susu badan ibu khususnya dimana susu ibu mengandungi DHA ( OMEGA 3 ) . 
  15. Kanak-kanak yang kekurangan Omega 3 dalam pemakanan mereka mempunyai masalah tumbesaran otak. 


kesimpulan : Ccari minyak ikan yang mempunyai omega 3!




bukan sebarang ikan ye yang ada minyak ikan omega 3.

FLebih 4,500 kajian penyelidikan mengenai kesan omega-3 asid lemak pada kesihatan secara keseluruhan telah dijalankan sejak 25 tahun lepas.

FKajian menunjukkan bahawa tahap yang tinggi omega-3 asid lemak menggalakkan kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan darah yang normal tekanan dan trigliserida.

FMenurut Amerika Persatuan Jantung (AHA), beberapa jenis ikan mungkin mengandungi tinggi tahap merkuri, PCB, dioksin, dan lain-lain alam sekitar bahan cemar. Secara amnya, ikan yang lebih tua dan lebih besar mengandungi lebih tinggi tahap pencemaran.

&Menurut AHA, jantung penyakit khusus koronari arteri penyakit masih nombor 1 punca kematian lelaki dan wanita di Amerika Syarikat. Dan ketika ia pernah dianggap penyakit lelaki, hari ini lebih ramai wanita berbanding lelaki mati dari penyakit ini. Dan malangnya, sekurang-kurangnya 100 juta rakyat Amerika mempunyai satu atau lebih faktor risiko untuk penyakit jantung.

&Untuk mengurangkan risiko penyakit jantung, AHA mengesyorkan makan dua hidangan ikan yang kaya dengan omega-3 asid lemak setiap minggu. tetapi kebanyakan rakyat Amerika makan ikan hanya tiga kali sebulan dan ke bawah. Selain itu, terdapat kebimbangan yang semakin meningkat tentang tahap tidak selamat bahan cemar seperti merkuri dan plumbum yang kini biasa terdapat dalam ikan banyak.

Omega-3 adalah asid lemak perlu, bermakna badan anda tidak boleh mengeluarkan omega 3. Oleh itu, omega 3 perlu datang dari sumber pemakanan.

Omega-3 mempunyai peranan yang penting dalam mengekalkan integriti sel,dalam sel-sel otak dan dalam lapisan arteri. Diet Amerika purata tidak mengandungi cukup omega-3 untuk menyediakan pemakanan maksimum.

kesimpulan :


CBadan perlu Omega 3 kerana badan tidak boleh menghasilkan omega 3.

CPemilihan Omega 3 yang baik perlu mempunyai 3 kompenan :-

Eicosa Pentanoic Acid (EPA)
Docosa Hexanoic Acid (DHA)
Alpha Linolenic Acid (ALA)

Minyak ikan yang di capsulkan...senang sikit nak telan minyak ikan...