Wednesday 1 April 2015

10 Makanan Untuk Kulit Sihat

Mendapatkan Kulit Sihat Berseri

Coklat Untuk Kulit

Koko menghidrat kulit anda, menjadikan ia lebih tegang dan lembut. “Dan coklat gelap mengandungi tahap flavonols, sejenis antioksidan kuat,” tambah Nicholas Perricone, MD, pakar dermatologi di New York City. Untuk kandungan flavonol maksimum, makan coklat yang mengandungi sekurang-kurangnya 70 peratus koko. Beberapa patah coklat sehari sudah memadai untuk meningkatkan cahaya pada kulit. “Apabila digunakan, kafein dalam coklat boleh buat mengurangkan sementara keadaan bengkak kulit,” kata Jessica Wu, MD, pakar dermatologi di Los Angeles dan pengarang Feed Your Face.


Mencegah Kedutan Pada Kulit Dan Menjadi Lebih Tegang
Elakkan Kedut Dengan Yogurt




Protein yang anda dapat daripada makan tenusu membantu kulit menjadi lebih tegang, jadi ia lebih kuat menentang kedutan, Dr Wu. Greek Yogurt terutamanya lebih berfaedah. Kandungan proteinnya dua kali ganda daripada yogurt biasa. Makan satu hidangan setiap hari untuk membuat kulit anda licin, dan gunakan yogurt untuk menenangkan kulit gatal kering, atau sensitif.


Melindungi Kulit dengan Buah Delima

Delima Melindungi Kulit


Ianya penuh dengan polifenol antioksidan, Dr Perricone. Polyphenols melawan radikal bebas dan mengawal aliran darah kulit, memberikan kesan kemerah-merahan pada kulit. Sebiji buah delima atau beberapa gelas jus setiap hari pasti akan membuat silap mata. Apabila disapu pada kulit, buah-buahan ‘antioksidan membantu garisan halus dan melembapkan kulit, Dr Bank.


Meningkatkan Keanjalan dan Kelembutan Kulit
Walnut


“Walnut mengandungi omega-3 asid lemak, yang boleh meningkatkan keanjalan kulit,” Dr Bank. Kacang juga dimuatkan dengan tembaga, mineral yang meningkatkan pengeluaran kolagen. Mengambil walnut sebagai snek setiap hari membantu untukmemperbaiki tekstur kulit anda.


Menentang Crow’s-Feet dan Laugh Lines

Cegah Kedut Dengan Lada


“Wanita yang makan sayur-sayuran hijau dan kuning cenderung untuk kulit yang kurang berkedut, terutamanya di sekeliling mata,” Dr Wu. Selain itu, kajian mendapati bahawa karotenoid – antioksidan dalam sayuran kuning dan oren – boleh mengurangkan sensitiviti kulit kepada cahaya matahari. Sasarkan untuk dua cawan lada setiap hari.

Mencerahkan dengan Biji Bunga Matahari

Sunflower Seeds



Sarat dengan vitamin E, biji bunga matahari menjadikan kulit anda lembut dengan melindungi lapisan atas dari matahari. Kandungan lemak-asid penting yang tinggi menjadikan minyak biji bunga matahari sesuai untuk merawat bahagian badan yang kering, seperti bibir dan tumit, apabila digunakan secara luaran.


Menentang Jerawat dengan Kacang

Kidney Beans Melawan Jerawat


Ianya mengandungi zink yang tinggi, dan kajian menunjukkan hubungan antara jerawat dan kekurangan zink. “Itu mungkin kerana sifat-sifat penyembuhan zink itu.” Ambil empat auns hidangan kacang untuk membantu wajah anda kekal bersih. Di samping itu, kajian menunjukkan kegunaan luaran zink untuk menjadi seperti berkesan melawan jerawat seperti antibiotik, ianya boleh membunuh bakteria yang menyebabkan cacat cela.


Tona Kulit Sekata dengan Soya

Tona Sekata Dengan Soya





Minum latte bersama susu soya atau makan edamame dan anda boleh mendapatkan kulit yang cerah dengan tona sekata. Soya mengandungi mineral dan protein yang telah terbuktimengurangkan hyperpigmentation. Satu cawan sehari akan menunjukkan hasil yang diingini.

Awet Muda dengan Oatmeal

Awet Muda Dengan Oatsmeal

Steel-cut oat kurang melalui pemprosesan berbanding jenis oat lain, jadi ia mengekalkan lebih vitamin. “Selain itu, ia mengambil masa lama untuk dipecahkan dalam badan anda, yang membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah anda,” kata Dr Wu. “Ini penting kerana kajian mendapati bahawa kandungan gula yang tinggi meningkatkan tahap androgen badan anda, hormon yang boleh menyumbang kepada kedutan.” Oat juga sangat membantu penyembuhan kulit.

Mengurangkan Keradangan dengan Teh Hijau

Green Tea


“Ia amat tinggi antioksidan, terutamanya yang dinamakan EGCG, yang terbukti untukmengurangkan keradangan,” kata Jeffrey Morrison, MD, perunding pemakanan untuk Equinox Kelab Sukan di New York City. “Kajian juga telah menunjukkan bahawa teh hijau membantu melawan keradangan,” kata Dr Bank. Ambil sekurang-kurangnya satu cawan teh hijau sehari.


Untuk penjagaan kulit bersama Shaklee, anda boleh mencuba Set Kecantikan Shaklee. Atau sekiranya anda menginginkan satu produk yang boleh mendapatkan hampir keseluruhan kesan di atas, anda boleh mencuba Energizing Soy Protein.

No comments:

Post a Comment