Sunday 5 April 2015

PENTINGYA DETOKS UNTUK TUBUH BADAN


Assalamulaikum. Hi t's me Asneeda pengedar shaklee Shah Alam. Entri kali ni saya nak berkongsi ilmu tentang Detoks @ Detoksifikasi. Apa itu detoks? Apa pentingnya detoks untuk tubuh kita? Sebelum ni yang saya faham maksud detoks ni adalah buang air besar je hihihi..orang tak rajin membaca memang gini la..rasa cetek sungguh betul ilmu. But since saya join bisnes Shaklee macam2 ilmu saya dapat hasil perkongsian dari mentor2 dalam kelas online, memang seronok dapat banyak ilmu tentang bidang nutrisi ni. Baru2 ni kami ada diskus di group Telegram tentang penting detoks pada tubuh badan kita. So kat sini saya akan kongsi serba sedikit mengenai detoks ni.





Detoks ni merangkumi keseluruhan tubuh badan kita, Detoks ialah proses pengeluaran racun / toksin / zat2 yang bersifat racun dari dalam tubuh. Detoks biasanya melibatkan pembuangan air besar (detoks usus) tapi bukan sekadar perlu tapi kita perlu detoks hati, detoks darah supaya dalaman badan kita betul2 bersih. Detoks sangat penting sebelum kita mula mengambil sebarang suplemen.
Kita perlu bersihkan dulu dalaman kita dan singkir kan segala toksin yang sudah lama tersimpan dalam tubuh kita. Tujuan utama kita detoks / bersihkan dalaman tubuh kita supaya pengambilan suplemen akan lebih berkesan & sempurna. Jika dalaman kita sudah bersih semua nutrien yang kita makan akan di serap dengan lebih baik.

Jika kita tidak detoks / bersihkan dalaman badan kita, badan akan penuh dengan toksin dan kita hanya akan dapat 50% sahaja khasiat dari suplemen yang kita makan. Sebab itu lah, ada yang mengadu sudah makan suplemen tapi tak berkesan pun ada juga yang mengambil masa yang agak lama untuk dapat result yang memuaskan. Ini semua berpunca dari detoks yang tak sempurna. Masalah badan tidak cukup air juga disebabkan oleh detoks yang tak sempurna. Bila badan tak detoks dengan baik usus akan hadapi masalah untuk menyerap air dari perut dengan baik. Bila air masuk ke dalam perut ia akan di simpan dalam usus besar, bila usus kita bersih dan sihat hanya sisa pepejal sahaja yang keluar dan air pula akan di serap oleh seluruh badan so dapat lah kebaikan air yang kita minum. Cuba bayangkan kalau perut kita tak bersih? of coz air tidak dapat di serap dengan baik dan ianya boleh keluar bersama2 sisa pepejal (najis) kita.

Shaklee mempunyai suplemen detoks yang sangat berkesan. Antaranya adalah Herbalax, Alfalfa Complex, Vivix, DTX Complex, Phytocol ST Suplemen-suplemen ini merangkumi detoks usus,detoks hati, detoks darah. Saya akan kongsi mengenai fungsi suplemen untuk detoks ni di lain entry okey. Insha Allah.

No comments:

Post a Comment