Friday, 26 December 2014

Kek Coklat Kukus (Munira) - Super Moist



Beberapa hari lepas terbaca mengenai resepi kek coklat kukus ni kat KR resepi oleh Pn Munira Baharom. Feedback mengenai resepi ni amat memberangsangkan. Tiba2 hati tergerak utk mencubanya, memandangkan serbuk koko yg ntah dari tahun bila duk bertapa dlm peti hehehe...nasib baik ok lagi. Mula2 cam takut gak la nak try, sbb bila teliti resepinya lebih kurang cam resepi Zaima cuma nya tang tepung nya skit sgt hanya 3/4 cawan je. Tapi empunya resepinya kata mmg betul kuantiti tepung byk tu.

Akak pun tanpa berlengah lagi, sinsing lengan lah mengancau adunan. Dan selepas kukus selama 1 1/2 jam, dgn tak sabar2nya akak buka pengukus....tengok waaaaaaa..cantik je naik nya. Terus sejukkan atas redai, payahnya nak handle sbb terlampau lembut (fulamak lembut giler u). Tanpa lengah tuang sos coklat (terlebih buat sos plak...akak tuang aje lah sumer sampai banjir - kalau meniaga harus rugi hahaha).

Ida pun ekceli tak sabar nak rasa, setelah potong apa lagi ngap lah..........fulamakkkkkkkkkk rasanya sgt lembab, lembut, sgt terasa coklatnya...pendek kata SUNGGUH SEDAPPPPP tak sia2 cuba. Dulu akak rasa kek coklat zaima sgt lah sedap, yg ni lagi tersgtlah sedap nya boleh bg 5 bintang !


Tengok lah rupanya yg sgt hitam, w/pun hitam tapi sgt menawan kalbu hehehe. Akak ada lah tambah sikit resepi tu, akak tambah 1 sudu kecil serbuk nescafe.....menambahkan lagi kehitaman dan aromanya.
Akak c&p resepi dari KR kat sini, diucapkan ribuan terimakasih kpd empunya resepi krn sudi berkongsi resepi yg sgt enak ni.


Bahan-bahan: - akak guna loyang bulat 9"

1 cawan gula pasir - akak letak 3/4 cawan aje
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak - akak guna minyak jagung mazola
1 sudu kecil serbuk nescafe - yg ni akak tambah

semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut.
Rehatkan sekejap bila dah sebati

Bahan B:

3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

semua bahan di atas diayak

Bahan C:

4 biji telur - diblender (tapi akak pukul hingga kembang)

Cara membuat:

Satukan bahan B dan bahan C ke dlm bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk aje. Bila dah sebati masukkan ke dlm loyang yg digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jgn buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jd mendap.


Gara2 kek coklat yg sedap ni, diet ku kantoi lagi huhuhu....